Migy nad Severním Vietnamem

Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
Algy
Príspevky: 989
Dátum registrácie: St Feb 08, 2017 4:21 pm
Bydlisko: Kanianka
Kontaktovať užívateľa:

Migy nad Severním Vietnamem

Príspevok od užívateľa Algy » St Dec 27, 2017 2:53 pm

Obrázok

Vynikajúca kniha pre fanúšikov prúdových lietadiel, Migov obzvlášť. Môžem len doporučiť a pripájam recenziu pána Ladislava Kudrnu, ktorú som našiel na nete a s ktorou sa plne stotožňujem...

Roger BONIFACE "Migy nad Severním Vietnamem"

Pokud se nemýlím, na našem trhu se nikdy neobjevila publikace v českém jazyce zaměřující se výhradně na historii severovietnamského letectva v průběhu druhé vietnamské války. Doposud vydané práce se soustředily na popis dílčích úseků leteckého konfl iktu či specifi ckou úlohu jednotlivých bojových strojů v něm nasazených. Dělo se tak výhradně z pohledu amerických letců, respektive nejvyššího velení letectva Spojených států. Roger Boniface nabízí čtenáři atraktivní pohled z druhé strany. Stejně jako v případě korejské války, jsou dnes korigovány i výsledky činnosti amerického letectva v jihový- chodní Asii. Autor nás nejprve seznámí s krátkou historií Vietnamského lidového letectva, jehož geneze začala již v březnu 1949. Sedm let po direktivě „strýčka“ Ho byla do ciziny (Sovětského svazu a Číny) vyslána skupina 110 vietnamských adeptů leteckého umění. Ke konci roku 1962 obdržela Hanoj od Sovětů 36 stíhacích letadel recenze.indd 134 3/18/11 3:33:42 PM recenze a anotace paměť a dějiny 2011/01 135 Mig-17 a v únoru 1964 byl vytvořen první severovietnamský stíhací pluk. Šest měsíců nato se naplno rozhořela druhá vietnamská válka. Roznětkou se stal známý incident v Tonkinském zálivu. Severovietnamští piloti záhy zjistili, že američtí letci dodržují poměrně snadno předpověditelné letové trasy, a to jak k cíli útoku, tak k ná- vratu na své základny. To výrazně usnadnilo protiakce vietnamské protivzdušné obrany. Každý sestřel, ať již byl dosažen ve vzduchu nebo ze země, byl omílán ve stranickém tisku a v rozhlase. Fotografie zdrcených zajatých amerických pilotů pokaždé obletěly celý svět. Velmi známý se stal snímek mohutného amerického pilota, jehož se sklopenou hlavou odvádí do zajetí příslušník Pathet Lao. Byl jím plukovník amerického letectva David Louis Hrdlicka, sestřelený 18. května 1965 nad severním Laosem. Domů se třiatřicetiletý letec a otec tří dětí nikdy nevrátil. Není známo, kde ani jak zemřel. Autor postupuje ve svém díle chronologicky. Provází čtenáře přes operaci Rolling Thunder, zahájenou americkým letectvem v roce 1965, až do „konečného vítězství“ vietnamských letců v lednu 1973, kdy Spojené státy signovaly Pařížské dohody, znamenající odchod posledního amerického vojáka z jižního Vietnamu 29. března téhož roku. Roger Boniface přináší množství zajímavých postřehů ze života vietnamských pilotů a z tehdejších vzdušných bitev. Dále poukazuje na málo známý fakt, že letecká obrana a navádění vietnamských pilotů byly plně v rukou pozemních návodčích, kteří rozhodovali o tom, kdy a kolikrát dotyčný stíhač zaútočí na americký letecký svaz, nežli se odpoutá z boje. Kniha přináší doposud nepublikované údaje a vzpomínky samotných aktérů tehdejších vzdušných bitev. Stalo se tak díky exkluzivnímu pří- stupu autora k vzácným vietnamským archivním materiálům, díky nimž mohl předložit zcela nové informace o letecké válce nad severním Vietnamem. Stejně tak byly vůbec poprvé zveřejněny fotografi e z prostředí tehdejšího Vietnamského lidového letectva. Bezprecedentní postoj vietnamských autorit k badateli ze Zá- padu je dosud nevídaným jevem. Věnování úvodní části vietnamské- mu lidu a hrdinným vietnamským pilotům není nic, s čím bych měl jako historik nepřekonatelný problém. Demagogicky znějící Hold od Vietnamce je však poněkud silná káva. Pokud severovietnamský generál Pham Ngoc Lan tvrdí, že bojoval za to, aby osvobodil jih Vietnamu, měl by zmínit, že to hanojský režim vysí- lal od konce 50. let pří- slušníky Vietkongu, aby terorizovali tamější obyvatelstvo. A byla to opět Vietnamská demokratická republika, která se v roce 1965 neúspěšně pokusila dobýt jižní Vietnam. Na „osvobození“ jihu si museli vietnamští komunisté počkat dalších deset let. Čtenáře pak nepřekvapí závěry, k nimž autor dospěl. Ačkoliv mělo americké letectvo jasnou vzdušnou převahu a plně podporovalo své pozemní jednotky, v jeho podání to někdy vypadá, že vietnamští piloti šli od vítězství k vítězství. Jistě, nikdo nepopírá jejich odvahu v situaci, kdy museli denně čelit masivní převaze protivníka, ale každá válka je nakonec výsledkem neúprosné statistiky. Boniface konstatuje, že vietnamští piloti dosáhli 319 sestřelů při vlastní ztrátě 146 migů a 132 pilotů. Tím se snadno dostane k poměru 2,2:1 ve prospěch severovietnamských pilotů oproti americkým. Američané nárokovali 196 migů při vlastní ztrátě 76 letadel zničených migy. Ve válce i po jejím skončení se budou vždy objevovat disproporce ohledně ztrát a vítězství zúčastněných stran. Americký seznam však není v takovém nepoměru jako vietnamský. Ale to není důležité. Samotný Boniface přiznává, že většina amerických pilotů během svého vietnamského angažmá mig ani nezahlédla, zatímco severovietnamští piloti si byli dobře vědomi neblahé skutečnosti, že každá jejich druhá třetí akce končila bojem na život a na smrt s kvalitně vyzbrojeným a vycvičeným nepřítelem. Navíc se Vietnamci neustále potýkali s nedostatkem náhradních dílů pro Migy-21 a malým množstvím vyškoleného pozemního personálu. Fotografi e tehdejších vietnamských pilotů zaznamenaly jejich ztrhané tváře plné napětí, vyvolaného neustá- lou vyčerpávající bojovou činností: Piloti umírali jak zelené bambusové výhonky v bouři, vzpomíná Nguyen Nhat Chieu. Američané používali bombardování nejen jako vojenskou, ale i jako politickou zbraň. Leteckými útoky chtěli donutit Hanoj k serióznímu jednání a ke stažení jejich jednotek z jihu. Aby ukázali dobrou vůli, čas od času nálety přerušili (říjen 1968). Navíc byly letecké údery až nepochopitelně omezeny a mnohdy diletantsky řízeny americkými politiky. Teprve v dubnu 1972, poté, co Hanoj 30. března zahájila invazi na jih, byly vedeny takřka plnou silou, jež komunistické vůdce přinutila zasednout k jednacímu stolu. Vietnamské lidové letectvo během tohoto kritické- ho roku získalo pouze 35 nových pilotů, ale za stejnou dobu jich jen v boji ztratilo plných 32. Další přišli o život při leteckých haváriích. Nejvíce migů – 48 strojů – bylo připraveno k nasazení v roce 1966. Pokud se týká pilotů, největšího počtu bylo dosaženo v roce 1975, kdy jich bylo k dispozici 129. Tato čísla působí značně disproporčně v porovnání s americkými vzdušnými silami nasazenými v jihovýchodní Asii (na začátku roku 1965 bylo připraveno k použití takřka 600 letadel). Se stahováním amerických vojáků došlo pochopitelně i k redukci amerických leteckých sil, čehož hodlal severní Vietnam bezezbytku využít. V březnu 1972 tak mohli Američané počítat „pouze“ s 500 letouny (číslo zahrnuje i 83 bombardérů B-52). Po útoku na jih však byly letecké jednotky záhy posí- leny přibližně o dalších 300 strojů. Přes znatelnou politickou angažovanost autora přináší jeho publikarecenze.indd 135 3/18/11 3:33:42 PM 136 2011/01 paměť a dějiny recenze a anotace ce množství nových a neočekávaných informací. Jednou z nich je jistě překvapivý poznatek o tom, jací piloti vlastně tvořili páteř Vietnamského lidového letectva. Všichni adepti museli prokázat protifrancouzskou činnost (což mělo zaručit jejich oddanost komunismu), museli mít skvělou fyzickou kondici, předpoklady k létání a instinkty lovce. Díky tomu byl průměrný věk severovietnamských pilotů vyšší než u jiných letectev (27 let). Nejednalo se v žádném případě o „létající filozofy“. Mnozí si museli po přijetí k letectvu doplnit středoškolské vzdělání. Teprve druhá generace vietnamských stíhačů měla vyšší úroveň vzdělání a nižší věk. Rovněž ideologická kritéria měla menší váhu. Ukázalo se totiž, že piloti s vysokým ideologickým zápalem mají nižší životnost v boji. Závěrem bych chtěl vyzdvihnout nádherné provedení knihy: velký formát, křídový papír, skvělé kresby a kvalitní fotografi e. Zdůraznit musím i vynikající překlad z angličtiny historika Martina Čížka, který text zároveň doplnil vysvětlujícími poznámkami.

Ladislav Kudrna
Letka_13/Algy

Napísať odpoveď

Kto je prítomný

Užívatelia prezerajúci toto fórum: Žiadny pripojení užívatelia a 14 neregistrovaných