Aktuálny čas je 26 Nov 2014 06:40

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina




Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 5 ] 
Autor Správa
PoslaťNapísal: 06 Okt 2006 12:46 
Generál let. 1. triedy
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 28 Jún 2004 06:28
Príspevky: 4918
Bydlisko: Stropkov
Tak citajte., napisal som to pred dlhymi 11 rokmi , ked som internete iba snival a najvykonnejsi pocitac vo vedeckej kniznici bola PP06 a monitor zobrazoval az 4 uzasne farby.....


...co sa tyka nasich hladinovych lodi , su tak slabe , ze nemozu urobit nic lepsie ako ukazat , ze vedia umierat so ctou , aby polozili zaklady buduceho obrodenia...


Rrich von Roeder




V dobe , ked nam situacia dovoluje venovat sa aj temam ako je hitlerovo Nemecko a jeho branna moc, najvacsiu slavu zozala Goringova Luftwaffe a Wermacht , ale na treti fenomen Kriegesmarine sa akosi zabuda.Cielom tohto clanku nieje obhajovat nemecke lodstvo, alebo zmensovat jeho podiel na vojnovych zlocinoch . Tento clanok ma za ulohu predstavit pripadnemu zaujemcovi o historiu Kriegesmarine toto lodstvo co najobjektivnejsie a za pomoci co najvacsieho poctu prac ktore autor tohto clanku mal k dispozicii . Su medzi nimi prace vynikajuce , ale aj take co uz nepatria na pulty s knihami a mozu posluzit ich majitelovi iba ako palivo do pece. Skor ako sa dostanem k hodnoteniu tychto prac , pokusim o strucnu historiu Kriegesmarine .
Porovnavat nemecku Kriegesmarine s lodstvami inych namornych velmoci je velmi tazke a neobjektivne.Vznikalo a bolo formovane na zaklade specifickych podmienok, poziadaviek a moznosti priemyselnej masinerie tretej rise . Po versailskej zmluve bolo nemecke lodstvo degradovane na silu riecnej flotily.Hoci tato zmluva mala skoncovat s Nemeckom ako velmocou a z kedysi hrdej Hochseeflotte zostali iba zubozene zbytky , energia s akou sa Nemecko predstavilo v nasledujucej vojne vyraza niekedy dych . Ako sa to mohlo stat , nieje predmetom tohto clanocku . Podmienky mierovej zmluvy boli skutocne tvrde.Nove nemecke lodstvo mohlo mat : 6 bitevnych lodi o vytlaku 10 000 ton ( 2 lode boli v rezerve ) , 6 lahkych kriznikov o vytlaku 6 000 ton ( 2 krizniky ako rezerva ) , 12 torpedoborcov a 12 torpedoviek ( po 4 lode v rezerve ) . Bitevne lode a krizniky mohli byt nahradene az po uplynuti 20 rokov od ich spustenia na vodu . U ostatnych lodi bol tento parameter znizeny na 15 rokov od spustenia na vodu . Stavba ponoriek bolo nemecku zakazana .Je zaujimave , ze dohoda nevravi nic o lietadlovych lodiach ( nemci nemohli totiz buduvat ani vojenske letectvo ) a to napriek tomu , ze minimalne jedna uz bolo v cinnej sluzbe ( HMS Ark Royal od 9.12.1914 ) . Hlavne sily Hochseeflotte sa od podpisania primeria nachadzali internovane na britskej namornek zakladni cislo jeden Scapa Flow . Ked bolo jasne , ze domov sa uz nevratia vydal viceadmiral von Reuter rozkaz , aby sa vsetky internovane lode potopili.Posadky lodi tento rozkaz splnili 21.juna.1919 . Na dno zatoky klesla prakticky cela Hochseeflotte. Takto smutne skoncila pycha Vilemovho cisarstva ...Nikoho nepadlo , ze sa na scene dejin objavi jej mladsia sestra Kriegesmarine , ktora sa prihlasi sa k odkazu svojej starsej a nepomerne vacsej Hochseeflotte .
Prva povojnova doktrina , prijata v roku 1920 , vyticila ako hlavnu ulohu obranu pobreznych vod a oceanno-graficky vyskum. Aj napriek tomu, ze nemecka agmiralita sa snazili dohody obchadzat ako sa len dalo , k skutocnej zmene dochadza az po nastupe Hitlera k moci . V zaujme objektivity treba napisat, ze nemecky konstrukteri sa v niektorych kategoriach skutocne snazili dodrzat dohodnute limity .Dokonca zaviedli aj niektore nove postupy pri stavbe lodi ( ako bolo zvarovanie trupov , alebo trojhlavnove delove veze ) . podarilo sa im vytvorit aj novy typ lode, ktoru nazvali Panzerschiffe .vhodne oznacenie tejto kategorie lodi chyba dodnes.Posmesne( pre posadky lodi , ktore sa s nimi stretli v boji asi nie ) sa pouziva anglicky ekvivalent Pocket Battleship – doslova vreckova bitevna lod .Za otca obnoveneho nemeckeho lodstva je oznacovany velkoadmiral Erich von Roeder , ktori sa stal velitelom v roku 1928 . Bol to nositel starych cisarskych tradicii a presadzoval vytvorenie mohutneho hladinoveho lodstva .Po neuspechoch na zaciatku vojny odisiel ( musel ) v roku 1943 do dochodku.V jeho funkcii ho nahradil velitel ponorkoveho lodstva Karl Donitz , neskorsi hitlerov nastupca.Bol to presvedceny nacista a zastanca neobmedzenej ponorkovej vojny.Vydrzal v tejto funkcii az do trpkeho konca tretej rise . Obaja velkoadmirali boli norimberskym tribunalom odsudeny.Donitz na 15 rokov a Roeder na dozivotie .Novovznikajucekj Kriegesmarine velmi pomohla namorna dohoda medzi Nemeckom a Britaniou z roku 1935 . Tato dohoda zarucovala Nemecku moznost vystavby lodstva , ktore by dosahovalo 35% tonaze britskeho lodstva . Dalej Nemecko mohlo zacat so stavbou ponoriek o celkovej tonazi rovnajucej sa 45% tonaze britskych ponoriek . Dohoda s najvyznamnejsim protivnikom z prvej vojny anulovala obmedzenia versailskej zmluvy a prisla v dobe ked aj Luftwaffe a Wermacht „ dvihaju hlavu „ . V rokoch 1933 az 1935 sa zmenila aj strategia buduceho nasadenia Kriegesmarine . Hlavna cast bojov mala prebiehat na atlantickom bojisku a v Severnom mori . V marci 1939 bola prijata doktrina Z . Tato ratalo s rozvojom lodstva az do roku 1948 . Plan Z jednoznacne deklaroval ziskanie nadvlady v Atlantiku a obsadenie obchodnych tras na ktorych bola zavisla Velka Británia . Plan Z bol rovnako zamerany na boj proti hladinovym silam protivnika ako aj na nicenie jeho obchodnych tras a lodi .Vo vodach Velkej Britanie mali byt utoky prevadzane minami a malymi ponorkami , zatial co na mori boli akcie zverene tazsim hladinovym jednotkam . Plan kombinoval kriznikovu vojnu s vojnou proti jadru britskeho lodstva . Aky bol ? Nuz imozantny ....Kriegesmarina mala byt vyzbrojena takto : 10 bitevnych lodi ( Gneisenau , Sharnhorst ,Bismarck , Tirpitz a 6 novo postavenych ) , 12 pancierovych lodi , alebo tri bitevne krizniky , 3 uz hotove pancierove lode ( Graf Spee , Deutschland ( Lutzow ) a Admiral Scheer ) , 5 tazkych kriznikov ( Admiral Hipper , Blucher , Pribz Eugen , Seydlitz a Lutzow ) , 16 lahkych kriznikov a 6 uz hotovych lodi ( Emdem , Leipzig , Nurnberg, Koln , Konigsberg a Karlsruhe ) , 22 vyzvednych kriznikov , 68 torpedoborcov , 90 torpedoviek , 27 oceanskych ponoriek ( typy X, XI , XII ) , 62 ponoriek ( typ I , IX ) , 100 ponoriek ( typ VII ) , 60 ponoriek ( typ II ) , 10 minoloviek a 227 plavidiel inych kategorii ....
Plan Z nebol prijaty vsetkymi dostojnikmi jednoznacne . Najme velitel ponorkoveho lodstva protestoval . Vyslovil nazor , ze Velka Británia sa nebude necinne prizerat tak obrovskemu zbrojeniu proti nej samotnej . Preteky v zbrojeni ku ktorym zakonite dojde by Nemecko nevydrzalo, pretoze musi vyzbrojit aj Luftwaffe a Panzerwaffe . Potvrdil aj to , ze v pripade vojny nebude, ak tato prepukne v dohladnej dobe, Kriegesmarina pripravena ( co sa nakoniec aj stalo ) . Hitlerovo schvalenie planu Z sa ukazalo ako zasadna chyba , preto , ze vojna s Britaniou vypukla o 5 rokov skor a preto , ze plan akosi neratal s rychlym technologickym vyvojom najme v letectve a elektrotechnike . Bola to vlastne velka vyhra britov, ktori to aj takto hodnotia ( Roskill : War at Sea , Londyn 1954-56 ) . Skory zaciatok vojny defacto anuloval cely plan Z . Druha svetova vojna zacala tam kde aj skoncila – na mori . Prvy vystrel padol o 4.45 stredoeuropskeho casu 1.septembra. 1939 z nemeckej ( skolnej ) pancierovej lode Schleswig-Holstein proti polskemu vojenskemu skladu na Westerplatte. Formalnym ukoncenim vojny sa stal akt podpisania japonskej kapitulacie o 9.04 tokijskeho casu 2.septembra.1945 na palube americkej bitevnej lode USS missouri zakotvenej v tokijskom zalive . V priebehu 2193 dni jej trvania nebolo dna , aby na mori neprebiehala nejaka cinnost speta s touto smutnou vojnou . Z Baltu sa vojna preniesla do Severneho mora a Atlantiku, odtial do Stredozemneho a Cierneho mora , aby nakoniec zasiahla aj vody Severneho ladoveho , Indickeho a Ticheho oceanu. Takto nezostalo jedinne more jedinny ocean na hladine ktorych by nedochadzalo k bojovym akciam .Okrem tohto geografickeho clenenia mala vojna aj svoje horizontalne clenenie . Boje prebiehali na mori , vo vzduchu , na zemi a pod vodou . Samozrejme , ze Kriegesmarine nikdy nestalal bokom od bojovych akcii a do bodky naplnila slova svojho velitela „ ....Sme teraz vo vojnovom stave s Britaniou a Francuzskom, napriek tomu , ze tento stav sa predpokladalm podla vodcovych slov az v roku 1944....co sa tyka namornictva, je zrejme , ze niesme v stave uspesne sa postavit do boja proti Home Fleest.I ked sa nam podarilo od roku 1935 vybudovat,vycvicit a zorganizovat ponorkove lodstvo,z ktoreho teraz mozeme nasadit 26 jednotiek v atlantiku,zostava este prilis slabe,nez aby mohlo mat rozhodujuci vplyv na vyvoj vojny. Co sa tyka nasich hladinovych lodi,su oproti britskym tak slabe, ze nemozu urobit nic lepsieho ako ukazat,ze vedia umierat so ctou,aby polozili zaklady buduceho obrodenia...(Erich Roeder:Mein leben,Tubingen 1956-57).Ake pravdive to budu slova ukazali nasledujuce udalosti.Skor,ako sa dostanem k cinnosti lodstva,ukazeme si ,v akom stave s nachadzalo na zaciatku vojny.Vo chvili vypuknutia vojny bol pocetny stav vojnovych lodi schopnych okamzitej akcie kriticky.Obe bitevne lode (dnes sa radia k bitevnym kriznikom) a obe tazke krizniky (islo o tieto lode:Sharnhorst,Gneisenau Admiral Hipper a Blucher)nedokoncili este skusobne plavby.Pancierova lod Admiral Scheer bola v prestavbe a podobne aj lahky kriznik Karlsruhe.Spustene na vodu,ale daleko k dokonceniu mali superbitevne lode Bismarck a Tirpitz,lietadlova lod Graf Zeppelin,tazke krizniky Prinz Eugen,Seydlitz,Lutzow ako a vacsina torpedoborcov a torpedoviek.Stavba lodi pokracovala, ale dokoncene boli iba superlode a tazky kriznik Prinz Eugen.Nedostatok velkych lodi kompenzovalo mnozstvo malych pomocnych lodi,ako boli minonosky,minolovky,rychle clny atd.Do urcitej miery by bolo mozne slabost namornictva vykompenzovat pomocou namorneho letectva.Pre nezhody medzi namornictvom a Luftwaffe ( Goringov udajny vyrok –„ ..vsetko co lieta patri mne ...“ ) to vsak nebolo mozne . Aj ked spolupraca Luftwaffe a Kriegesmarine nebolo takmer ziadna , dosiahlo letectvo pozoruhodne uspechy v boji proti hladinovym a obchodnym silam protivnika . Aj ked Kriegesmarina vstupovala do vojny nepripravena , jej plany boli vyrazne ofenzivne , pretoze ich cielom bolo napadanie , rusenie a nicenie namornych komunikacii nepriatela. Napriek tomu ze Kriegesmarina bola na mori vyrazne slabsia , podarilo sa jej hned na zaciatku strhnut iniciativu na seba , cim docasne vyrovnala protivnikovu prevahu v lodiach schopnych akcie .Ako prve vyplavali na more ponorky, ktore boli strasiakom spojencov az do skoncenia vojny . Tieto lode sa dostali do svojich operacnych priestorov s masacnym predstihom . Treba priznat , ze ponorky boli najefektivnejsou castou Kriegesmariny a narobila spojencom aj najviac problemov . Odvahu posadok ponoriek , ktore takmer vzdy bojovali proti presile treba obdivovat . To plati aj pre posadky spojeneckych ponoriek . Po nastupe Donitza ako velitela Kriegesmarine sa vyrazne meni sposob ich boja , pretoze sa zacina neobmedzena ponorkova vojna . Ponorky ostali vo svojich operacnych priestoroch az do konca vojny a niekolko plavidiel aj dlhsie ...Po ponorkach vyplavali na more korzarske pancierovae lode, aby narusovali obchodne trasy protivnika . Tieto jednotky operovali v obrovskom operacnom priestore od Atlantiku , cez Tichy , Indicky az po Severny ladovy ocean . operovali samostatne alebo v dvojici.Ku kazdej z tychto lodi patrilo niekolko lodi so zasobami paliva , jedla a streliva . Skody ktore sposobili tieto lode neboli velke , pretoze spojenci pomerne skoro zacali pouzivat konvojovy system s ozbrojenou eskortou . Tieto eskorty tvorili povacsinou torpedoborce , ale aj lahke a tazke krizniky a neraz lietadlova a bitevna lod . Azda najvacsim problemom Kriegesmarine boli jej bitevne lode a bitevne krizniky . Spojenci polovali na tieto lode ako na divu zver . Boli prenasledovane pri kazdom svojom vypade . Boli bombardovane v domovskych pristavoch , ich suche doky urcena na opravu tiez neusli pozornosti spojeneckych bombarderov . Pritom islo len o 4 !!! lode ( Scharnhorst , Gneisenau , Bismarck a Tirpitz ) . Na dolapenie Bismarcka bolo treba takmer celu Home Fleet . Prave pri tejto akcii prisla britska marina o svoju pychu cislo jeden a to bitevny kriznik Hood ( do spustenia Bismarcka na vodu , najvacsia bojova lod aka kedy bola postavena ) .Bismarck rozstrielal tento kriznik za 5 minut ( zasiahol municne sklady a Hood vyletel do povetria , zachranili sa iba traja namornici ) . Ty ktori to videli neskor napisali ...“ bolo to zjavenie hrozy...“ Toto nepotrebuje dalsi komentar...Osudy velkych hladinovych lodi nemeckej tretej rise boli velmi smutne...Polovica z nich nikdy nedostala sancu preukazat svoje kvality priamo v boji s rovnocennym superom ( vynimkou je Bismarck a Sharnhorst ) .Tirpitz sa ozajstnej bitky nikdy neucastnil a Gneisenau bola po poskodeni minami az do konca vojny v oprave , ktoru nikdy nemohli dokoncit . Co sa tyka ostatnych plavidiel ako lahke a tazke krizniky , torpedoborce tak o tie prisla Kriegesmarine uz na zaciatku vojny pri norskom tazeni ( to co predviedol velitel kriznika Blucher sa len tak v dejinach namornictva nevidi ...) .Zostavajuce lode boli takmer vsetky presunute do Baltskeho mora a an norske zakladne .Vynimkou boli uz spominane ponorky . Koniec vojny znamenal pre Kriegesmarine katastrofalny nedostatok paliva a smutny koniec nehybnych lodi na ich zakladnach ( taky Tirpitz zakoncil svoju put ako protilietadlova bateria !!! ) . Tie lode , ktore spojenci zabavili ,si podelili alebo skoncili na dne atolu Bikiny pri skuskach atomovej bomby...). Takto skoncila Kriegesmarine nastupkina kedysi hrdej Hochseeflotte.....








Ivan Hrbek,Jaroslav Hrbek :Lodstva statu ucastnicich se druhe svetove valky . Nase vojsko , Praha 1994, 231 stran
Tato kniha nepatri do ruk kazdemu nahodnemu citatelovi , pretoze mu nepovie o tejto teme absolutne nic . Nieje to kniha popisujuca cinnost Kriegesmarine v tejto vojne . Na strane druhej zaujemcovi o lodstva statov bojujucich v tejto vojne poskytne udaje , ktore len tak lahko hocikde nenajde . Kniha prinasa uplnny prehlad plavidiel ( aj tych co nemci ukoristili ), ktore nemecka Kriegesmarina pouzivala pocas vojny . Pri kazdom plavidle je uvedene meno , rok spustenia na vodu , vytlak , max.rychlost , vyzbroj a rok aj pricina zaniku . Lode su radene podla kategorii , od najvacsich po najmensie . Pri ponorkach uvadza aj hmotnost potopenej tonaze .Knihe mozno vytknut hadam len to , ze jej chyba akakolvek graficka priloha ( ta sa priam ziada ) . Sikli by sa aspon zakladne bokorysy lodi ( asi chcem vela ) . Kedze je v knihe mnozstvo skratiek , je potrebny aj ich zoznam , ktory sa nachadza hned v uvode knihy na stranach 9-10. Kto chce mat prehlad o pocte lodi ktore pouzivala Kriegesmarina nemoze urobit nic lepsie ako si tuto utlu knizku zaobstarat . Jej cena je 77 korun .



Milos Hubacek : More v plamenech . AZ servis , Praha 1991 , 260 stran
Podtitul tejto prace by mohol byt aj takyto : Osudy styroch tromfov hitlerovej Kriegesmarine.Kniha skutocne podava osudy styroch lodi a styroch bitiek , ktorych sa zucastnili . Boli to Admiral Graf Spee, Bismarck , Scharnhorst a Tirpitz ( ten az tak tasa nebojoval ) . Kniha je napisana velmi putavym a nenutenym stylom.Autor sa snazi o objektivitu a an kazdu udalost sa pozera z oboch stran . Celou knihou sa tiahne ako cervena nit, jedna myslienka – ucta k tisicom muzov, ktori sluzili, na tychto lodiach. O knihe je najlepsie napisat asi toto ....“ tato kniha nieje historiou nemeckeho vojnoveho namornictva pocas II.sv.vojny, nieje ani encyklopediou bojov v Atlantiku a v Severnom mori.Je to len zivotopis styroch nemeckych velkych lodi a osudov muzov, ktori sluzili na ich palubach ...“ Knihu doplna fotograficka priloha.Tato kniha by nemala chybat v ziadnej kniznici zaujemcu o boje II.sv.vojny vedenych na mori . Cena 130 korun .



Milos Weidenhofer :Boje v Atlantiku . Navrat , Brno 1992 , 110 stran
Utla pracicka priam nabita menami , faktami a informaciami o bojoch v atlantiku . Praca ma aj konkretneho adresata .Je nim , alebo lepsie su nimi prislusnici 311. ceskoslovenskej bombardovacej perute . Toto venovanie nech nikoho naodradi od toho , aby si tuto knihu precital . Rozprava o udalostiach na ktorich sa nemalou mierou podielali Cesi a Slovaci. Dej knizky je situovany na obrovsku plochu Atlantiku a rozprava o bojoch nasej perute proti nemeckym lodiam .Hlavne velitelia ponoriek nemaju na nasich letcov dobre spomienky ( posledna potopena ponorka pripadla na konto ceskoslovenskemu bombarderu ) .Udalosti su popisovane chronologicky, ale trocha prehladnosti by neuskodilo.Knihu doplna graficka a fotograficka priloha . Obsahuje aj mapy a hodnostnu tabulku oboch superiacich stran . Zaver knihy tvori prehlad lodi nasadenych v bitke o Atlantik a chronologicky prehlad zaniku velkych hladinovych lodi v Atlantiku v rokoch 1939-1945 . Cena je 37 korun .



Donald Macintyre : Narvik . Mlada Fronta , Praha 1989 , 222 stran
Original tejto kinzky vysiel v roku 1971 v Londyne . Rozprava o udalostiach prepadu Norska . Tato operacia vosla do dejin vojenstva a II.sv.vojny ako operacia Weserubung . Autor sa venuje tomuto zabudnuteme tazeniu preto , lebo to bola prva operacia na ktorej sa zucastnili vsetky zlozky brannej moci . Armada , letectvo a namornictvo . Kniha je velmi dobre napisana a patri rozhodne k tomu lepsiemu co , k danej teme vyslo . Venuje sa aj pocitom obycajnych vojakov a nie len opisu bojov . Citatel ma k dispozicii mapy , tabulky a fotografie . Zaver knihy tvori tabulka technickych a taktickych udajov lodi spominanych v texte a tabulka hodnosti nomornych dostojnikov . Doslov k tejto putavej knizke napisal Ales Skrivan . Autorom vynikajuceho prekladu je Jaroslav Hrbek .Cena je 22 korun .



Stanislav Bartl : Zahada konvoje PQ17 .Mlada Fronta , Prha 1984 , 159 stran
PQ17 je konvoj , ktory nikdy nebude zabudnuty . Bohuzial iba ako priklad bitky , kedy vzdialene velenie rozhodlo aj napriek voli velitelov priamo sa ucastniacich bitky, a rozhodlo zle . Otazka , co by sa stalo ak by rozkaz admirality bol ignorovany a konvoj by sa nevzdal bez boja , tu ostane navzdy ?Co sa vlastne stalo ?Na tuto otazku sa pokusa odpovedat aj Stanislav Bartl vo svojej knizke . Konvoje oznacovane ako PQ boli konvoje smerujuce do ZSSR . Aj PQ17 mal dopravit do ZSSR vojnovy material roznej povahy . Od lietadiel az po zimnu vybavu vojakov . Mal , ale nedopravil ...Do cesty tomuto konvoju sa postavili nemecke hladinove jednotky a aby toho nebolo malo samozrejme to najhorsie – nemecke ponorky , ktore tento konvoj doslova zmasakrovali . Dnes by autor napisal tuto pracu dozaista inac . Pasaze o tom aky bol ZSSR velky trpitel si svoje miesto v tejto praci nezasluzia . Aj napriek tomuto sa autor snazi o objektivitu. Niekedy s vacsim inokedy mensim uspechom . Kniha je rozdelena do osmych kapitol . Obsahuje aj mapy , graficke vyobrazenia a fotografie . Zaverom mozno povedat , ze aj ked to nieje praca , ktora by vycerpala danu temu a je poplatna dobe vzniku , nemala by skoncit v kosi , alebo v peci . Cena 20 korun .




Ivo Pejcoch , Zdenek Novak , Tomas Hajek : Valecne lode 4 . Nase Vojsko , Praha 1993 , 370 stran
Kniha pre ozajstnych zaujemcov o lode druhej svetovej vojny . Je napisana skutocne objektivne a nestranne . Nad ostatnymi pracami vynika aj grafickym vyobrazenim lodi o ktorych pojednava . Popri technickych a taktickych parametroch lodi v texte opisanych je pipisany aj ich vznik , konstrukterskymi pracami pocnuc a zosrotovanim konciac.Zaver tvori strucny opis vojnovych udalosti na vsetkych moriach .Knihu doplnaju fotografie (aj farebne ) lodi.Super kniha . Cena 180 korun .



Ivan Hrbek , Jaroslav Hrbek : Salvy nad vlnami . Nase Vojsko , Praha 1993 , 333 stran



Ivan Hrbek , Jaroslav Hrbek : Krvave oceany . Nase Vojsko , Praha 1994 , 290 stran


Ivan Hrbek , Jaroslav Hrbek : Namorni valka vrcholi , Nase vojsko , Praha 1995 , 349 stran


Tieto prace reprezentuju najnovsi pohlad na dejiny druhej svetovej vohny na mori . Su spracovane uplne novym stylom , su inak clenene a co je hlavne , tieto prace obsahuju na konci knihy dobove dokumenty ( rozkazy , spravy z novin , spravy operacnych dostojnikov , autenticke spomienky... ) . Je velkou skodou , ze hlavny zostavovatel tychto prac , pan Ivan Hrbek uz nieje medzi zivymi.Nedozil sa ani vydania prveho dielu , ktory nesie podnazov – Od vystrelu na Westerplatte po skazu Bismarcku –Prvy diel zachytava obdobie od 1.9.1939 do 22.6.1941 . Je tu vynikajuco popisany zaciatok vojny , ale aj priciny jej vzniku . Autor rozobera akcie a plany bojujucich stran zo vsetkych uhlov a pohladov . Skutocne si dal zalezat , aby nevynechal ani jeden plan , ci akciu . Vsetko pekne doplnaju mapy . tabulky a fotografie . Na moj udiv prikladne prehladne . Cena prveho dielu je 161 korun .
Druhy diel pod nazvom – Od planu Barbarossa k bitve u Midway – popisuju obdobie 22.6.1941 do 30.6.1942 . Az v tomto dieli sa vojna meni na svetovu v tom pravom slova zmysle . Opat ten zvlastny styl na ktory si rychlo zvyknete, opat prehladne mapy a tabulky. Samozrejmostou su farebne a ciernobiele fotografie . Na konci nesmu chybat dobove dokumenty a katalogizacia v narodnej kniznici v Prahe . Cena tohto dielu je 145 korun .
Treti diel pod nazvom – Od oblehani Malty k boji u Severniho mysu – zachytava obdobie od 30.6.1941 do 31.12.1943 . Blizi sa sumrak nemeckych ponoriek a spojenci prechadzaju do protiutoku na vsetkych frontoch . Diel ma vsetky klady predchadzajucich prac a slubuje nam vydanie posledneho dielu pod nazvom – Od vylodeni u Anzia po kapitulaci v Tokijskem zalivu – ( dodnes neviem ci naozaj vysiel ) . Ak sa podari udrzat uroven aku maju tieto tu popisovane prace , neostava nic ine iba sa tesit . Vynikajuca trilogia !!!Cena zatial posledneho dielu je 224 korun .



John Macdonald : Velke bitky druhej svetovej vojny . Slovart , Bratislava 1995 ? 191 stran
Publikacia vydana k 50 vyrocia skoncenia vojny o ktorej rozprava . Nasho citatela v nej budu zaujimat iba dve bitky , a to , potopenie Bismarcka a Malta . Bitky su popisovane za pomoci najnovsej techniky , takze sa tu stretavame s priestorovymi mapami a farebnymi reprodukciami priebehu bitky . Kniha je vytlacena na kvalitnom kriedovom papieri a je plnofarebna . Jej zaujimavostou su profily hlavnych velitelov , ktori velili v tychto bitkach . Aj napriek tomu , ze niektore pasaze bitiek su rozoberane doslova po minutach ( napr . zanik bitevneho kriznika Hood ) kniha ma skor encyklopedicku a historicku hodnotu . Cena tejto knihy je 399 korun .


Colin Mcntyre : Svet ve valce , boje na mori . Svojtka a Vasut , Praha 1994 , 528 stran
Bojom na mori su v tejto vypravnej encyklopedii venovane strany 353-528 .Nas budu zaujimat bitky pod cislami 36-40,45-50 . Tieto sa vztahuju k nasej teme . Popis bitiek je doplneny fotografiami s textom co vyobrazuju . V celej knihe by sme marne hladali co len jednu jedinu mapu alebo tabulku . Text je prelozeny celkom slusne , az nato . ze pani prekladatelka nepovazovala za potrebne previest anglicke mieri do mier sustavy SI . Vyzbroj lodi sa obycajne udava v milimetroch a nie v palcoch .Za kazdou castou knihy je zoznam pouzitej literatury k popisovanym udalostiam . Kniha uputa pripadneho citatela aj obalom . ktory je na velmi vysokej vytvarnej aj technickej urovni . Cena tejto encyklopedie druhej svetovej vojny je 599 korun .


Edmund Kosiarz : Namorne bitky .Pravda , Bratislava 1982 , 600 stran
Vo svojej dobe to musela byt bomba !!Bomba zachytavajuca namorne boje od staroveku az po koniec druhej svetovej vojny . Aj ked dnes su uz niektore skutocnosti objasnene ovela lepsie a presnejsie , kniha nic nestraca zo svojej hodnoty . Preklad je vynikajuci . Dej a priebeh bitiek je pisany takym strhujucim stylom , ze knihu mozno zvladnut za jeden den !!Nasej teme patria strany 285-481 . Text doplneny mapami a fotografiami robili a robia tuto pracu aj po rokoch atraktivnou . Zaver tvori zoznam map , fotografii , vysvetlivky , menny register , register lodi a ich takticke parametre a to vsetko v abecednom zozname , chronologicky prehlad najdolezitejsich udalosti a zoznam literatury aky hned tak lahko nenajdete . Je neuveritelne , ze tuto , svoju dobu predbiehajucu knihu napisal a zostavil jeden jediny clovek . Jednoducho fantazia . Mozno sa najde niekto kto sa pokusi o jej reediciu a doplnenie o najnovsie vedomosti . Tato fantasticka kniha si to urcite zasluzi . Rovnako bombasticka bola aj jej cena – neuveritelnych 56 korun .


Jerzy Pertek : Rajdy niemieckych pancernikow. Wydavnictwo Poznanskie , Poznan 1989 , 194 stran


Jerzy Pertek : Korsarze wyraszaja na morza i oceany . Wydavnictwo Poznanskie , Poznan 1982 , 222 stran


Jerzy Pertek : Zatopienie Scharnhorsta i Tirpitza .Wydavnictwo Poznanskie , Poznan 1985 , 183 stran


Jerzy Pertek , Zbigniew Flisowski a Edmund Kosiarz tvoria hviezdne trio polskych historikov namornej vojny . Prvy sa zaobera vojnou v Europe , druhy vojnou v zamori a treti tvori akusi syntezu oboch predchadzajucich . Polska historicka literatura predstavuje vo svete uz nejaky ten pojem , preto mozno ocakavat od tychto prac toho podstatne viac . Prace Jerzyho Perteka sa venuju europskemu bojisku a bojom v Atlantiku .Vacsina jeho prac je venovana Kriegesmarine a Polskej marine . Co sa tyka faktografie , je viac ako uspokojujuca . Tolko materialu ako sa nachadza v polskej literature o tejto teme v nasom regione urcite nenajdete ....


Praca Rajdy Niemieckych Pancernikow popisuje obdobie od prveho vystrelu na Westerplatte az po unik nemeckej eskadry z Brestu , ktory vosiel do dejin namornych bojov pod nazvom operacia Cerberus . Text je doplneny prehladnymi mapami , ktorych autorom je sam autor . Nakreslil ich vsak Ludwik Fijal . Text je podany velmi akcne , rovnako ako aj kresba na obale , zobrazujuca potapajuci sa , ale este stale bojujuci Bismarck . Fotografie su slabinou takmer vsetkych polskych publikacii a tato nieje vynimkou .Je to skoda , pretoze niektore su hotove unikaty ( napr.fotografia bojujuceho pomocneho kriznika Jervis Bay proti panzershiffe Admiral Scheer ) . U nas sa zatial nenasiel nikto , kto by tuto perlu prelozil a vydal . Cena bola 700 zlotych .



Korzarske vedenie vojny nieje ziadna novinka , tuto formu boja tak casto zamienanu za piratstvo , poznali uz staroveke narody . To , ze sa k tomuto sposobu boja rozhodla Kriegesmarina suviselo jednako s ofenzivnou cinnostou na obchodnych komunikaciach protivnika a jednako preto , ze plan Z bol tak bombasticky , az sa splnit nedal . Tuto temu spracovava kniha Korsarze wyruszaja na Morza i Oceany . Kniha rozprava osudy a pribehy nemeckych pomocnych kriznikov a pancierovych lodi . Od bitky pri usti La Plata , kde svoju put zakoncil prvy korzar Admiral Graf Spee az po potopenie posledneho pomocneho kriznika Komet . Prehladne mapy-samozrejmost . Slabe fotografie – tiez . Cena bola 770 zlotych .



Pribeh dvoch lodi......Scharnhorst a Tirpitz, je obsahom tretej knizky z pera Jerzyho Perteka . Obidve tieto lode boli postrachom spojeneckych konvojov. Na ich zniceni mala britska agmiralita eminentny zaujem . Scharnhorst sa potopil v nerovnom boji proti trom kriznikom a bitevnej lodi Duke Of York ( torpedoborce naratam kvoli pocasiu , ake vladlo v case bitky ) . Zahynula takmer cela posadka vratane velitela lode . Scharnhorst sa potopil s vlajucou zastavou.....Pribeh druhej lode je iny , ale rovnako smutny . Nikdy sa poriadnej bojovej akcie nezucastnila a jej posadka nedostala sancu
( nastastie pre britov ) ukazat coho je tato najvacsia nemecka bitevna lod vsetych cias ( Tirpitz bol vacssi ako Bismarck ) schopna . Len holy fakt jej existencie nahanal strach britskej Home Fleet . Huzevnatost s akou sa briti snazili Tirpitz znicit ja obdivuhodna , co vsak Tirpitz vydrzal tiez . Nakoniec sa potopil v Tromso po zasahoch britskych bombarderov .Tieto udalosti su podane rovnako putavo ako predchadzajuce prace . Zname klady a zapory . Takymto pracam by pristala pevna vazba a nie iba tvrdsi papier . Cena bola 560 zlotych .




Lodovic Kennedy : Pronasledovani bitevni lodi Bismarck . Nase Vojsko , Praha 1978 , 251 stran
Monografia venovana jednej lodi . Jednemu pribehu....Autor tejto prace je synom kapitana Kennedyho , ktori velil pomocnemu krizniku Jervis Bay v nerovnom a statocnom boji proti panzershiffe Admiral Scheer ( jedna z najstatocnejsich akcii na mori , popri boji torpedoborca Gloworm proti tazkemu krizniku Admiral Hipper ) . Za tento nesporne hrdinsky cin bol kapitan Kennedy vyznamenany Victoria Cross ( im memoriam ) . Jeho syn spracoval bribeh najvacsej nemeckej lode aka dovtedy vyplavala na more . Bismarck bol v case svojho spustenia na vodu najvacsou a najmodernejsou bitevnou lodou na svete . Dej knihy zacina jeho spustenim na vodu , cez skusobne plavby az k jeho prvej a zaroven poslednej plavbe . Kniha je napisana na zaklade spomienok ucastnikov bitky ( sam autor sa jej zucastnil ako porucik na torpedoborci ) a nemeckych namornikov , ktori skazu svojej lode prezili . Text sa cita jednym dychom . Je maximalne objektivny. Autor nezabuda napisat....“ ..Bismarck bojoval sam proti velkej presile britskej Home Fleet . Vyslovujem najvacsiu znamku cti a odvahy posadke bitevnej lodi Bismarck , ktora si plnila svoje povinnosti az do sameho konca . Bismarck sa potopil s vlajucou zastavou . Porazeny , ale nepokoreny....“ ( rovnako uvadza original hlasenia velitela Home Fleet admirala Johna Toveya , ktore nemohlo byt pre svoju objektivitu zverejnene...) . Text sprevadzaju fotografie kvalitnej reprodukcie a mapy . Lepsiu monografiu som necital . Az sa divim , ako mohla byt vydana vo svojej dobe . Cena tejto bomby je 45 korun .



Paul Herbert Freyer : Ponorky cihaji . Mlada fronta , Praha 1977 , 110 stran
Tato kniha u nas vysla aj pod nazvom Smrt na vsech morich ako jej druhe vydanie . Autor prace nam priblizuje cinnost nemeckych ponoriek pocas celej vojny . Kniha je pribehom niekolkych nemeckych ponoriek , ktore samozrejme neprezili popisovane udalosti . Je napisana velmi jednostranne a neobjektivne . Fotografie by mohli byt kvalitnejsie vytlacene , ale tato chyba nejde na vrub autora . ponorky su tu opisane ako stelesnenie zla a smrti ( autor akosi nepostrehol cinnost napr.talianskych alebo anglickych ponoriek , ktore robili presne to iste ) . Ku kladom prace patri kompletny zoznam ponoriek aj s ich velitelmi a osudom . Zoznam obsahuje vsetky vyrobene ponorky + ponorky vo vystavbe . Cena je 37 korun .



Baron Burkhard von Mullenheim-Rechberg : Battleship Bismarck – Survivors story .Grafton books , Londyn 1982 , 255 stran
Pohlad na bitku z pera korvetneho kapitana Bismarcku , ktori skazu tejto lode prezil . Autor sa snazi byt nestranny , ale na svoju lod neda dopustit . Dej je pisany niekedy az velmi podrobne ( napr . utok Swordfishov na lod ) . Text ide do takych detailov ako su minuty , dokonca sekundy bitky . Ako ucastnik bitky si autor pamata udalosti az neuveritelne dobre....Neuskodili by mapy a fotografie . Tlac je prikladna . Citatelovi moze robit problem svojsky slovnik pouzivany na nameckych lodiach . Pracu by si mal vsimnut nejaky nas vydavatel , prelozit ju a vydat . Cena bola 3.99 libier sterlingov .



Geofrey Bennet : Battle of the River Plate . Ian allan ltd. , Londyn 1972 , 193 stran
Osud prveho nemeckeho korzara – lode Admiral Graf Spee – zaujal uz pekny pocet autorov . Toto je pohlad vitaza . Pohlad snaziaci sa o objektivne posudenie udalosti , ktora zacala 12.12.1939 a skoncila 17.12.1939 . Kniha nas zoznami s hlavnymi aktermi boja a to kapitanom Hansom Langsdorfom a jeho superom komodorom Henrym Harwoodom . Nemecky kapitan je naozaj objektuvne hodnoteni . Autor pise ...“ Langsdorf nikdy nebol fanaticky nacista a hovori sa , ze zivot si vzal na nemeckej namornej vlajke , ktora neobsahovala svastiku...“ . Mapy , fotografie a vynikajuca tlac robia z tejto knizky to najlepsie co mozno u nas zohnat . Praca bola vydana aj v inych krajinach . Cena bola 4.95 libier sterlingov .



Rene Gregr : Vladcove oceanu . NaseVojsko , Praha 1968 , 202 stran
Knizka ma podtitul Valecne lode 20.stoleti . Je spracovana na velmi vysokej urovni( merane samozrejme dobou jej vydania ) . Tato dnes uz zabudnuta kniha ma co povedat aj dnes . Neopisuje boje, ani cinnost lodi na mori . Rozprava len o lodiach . O ich taktickych a technickych vykonoch , spolocne so strucnym zivotopisom lode ( struzny znamena – spustenie na vodu , vyzbroj , vytlak , a zanik+pricina zaniku ) . To vsetko doplnaju kresby lodi o ktorych sa pise . Chybaju tabulky a fotografie . Vazba je na dobovej urovni . Kniha sa dockala aj druheho vydania . Vhodna pre kazdeho . Cena 35 korun .


Chester Nimitz , Elmer.B.Potter : The Grand Sea War . Longman , New York 1962 , 489 stran
Agmiral a novinar su autormi tejto rozsiahlej prace . Chester Nimitz v nej podava svoje spomienky a nazory na vojnu na mori . Aby praca faktograficky sedela , o to sa staral Elmer B.Potter ( mimo ine autor Nimitzovho zivotopisu ) . Je to klasicky priklad encyklopedicky pojatych bojov a uvah o tom co by sa stalo ak by velitelia konali tak ako mali v danej situacii . Knihu doplnaju mapy , originaly rozkazov a sprav z bojiska . Zaujimavych fotografii je poskromne , iba ak rodinne foto agmirala Nimitza . Snahu o co najvacsiu faktograficku presnost nemozno nepostrehnut . Ale co je vela to je az prilis ...Dielo sa mohlo rozdelit na niekolko casti . Je dost tazko citatelne . Netreba ho vsak zatracovat . Cena bola 13 USD .


Thomas Gallagher : The X-craft raid . Naval Institute press, New York 1971 , 220 stran
Monografia venovana bitevnej lodi Tirpitz a malym anglickym ponorkam oznacovanym X . Autor popisuju celu tragediu tejto lode ako aj posadok malych podmorskych clnov . Gro prace predstavuje priprava akcie na znicenie Tirpitza a jej priebeh . Dozvieme sa . ze Victoria Cross sa udeloval takmer vylucne im memoriam ....tiez ako zufalo sa snazil Hitler zachranit svoje velke lode . Kniha je dokazom fantastickej odolnosti konstrukcie bitevnej lode , ako aj nezdolnej viery a odvahy v jej znicenie . Tlac a vazba su dobre , rovnako aj reprodukcie fotografii . Nesmie chybat ani mapa akcie . Z prace vyzaruje obdiv k muzom na oboch stranach konfliktu ( ale hlavne posadok malych X ) . Cena 7 USD


...sice lietam v oblakoch , ale srdce mi ostalo na mori pri tych ocelovych obroch , pre ktorych II.sv.vojna znamenala koniec.....

_________________
My niesme stihacky , my sme Thunderbolty !!! - Robo

Ohen nemozno zabalit do papiera.....

My gallery


Tak dobre!!!Su napravo aj nalavo , su pred nami aj za nami..Konecne nam kurwa neutecu...


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku:
PoslaťNapísal: 06 Okt 2006 20:52 
Generál let. 1. triedy
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 08 Jan 2005 21:38
Príspevky: 10304
Bydlisko: Bratislava / Zilina
Moja oblubena oblast :)

Erich Raeder (nie Roeder)

Ako vidim, mas tam umiestnenu aj moju oblubenu knizku (kedysi a tak trochu aj dnes moju "bibliu" namornych bojov) od E. Kosiarza.
Zaujimave je, ze co som obcas hladal bibliografiu v novsich knihach, prakticky som na jeho meno nenarazil.

_________________
"hm otazka casu kedy sa zacne vysetrovat invazia do Normandie. Obama sa uz za nu ospravedlnil." Jurij von Liptow
Warning: Considering my comments to be 100% serious can cause serious mental problems.
You have been warned.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku:
PoslaťNapísal: 18 Jan 2007 07:21 
Generál let. 1. triedy
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 17 Mar 2004 07:49
Príspevky: 6557
Bydlisko: SNV
U-boot pri Dubrovniku.

http://www.sme.sk/c/3099228/Pri-pobrezi-Chorvatska-objavili-nemecku-ponorku.html

_________________
Letka_13/Indy


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku:
PoslaťNapísal: 18 Jan 2007 11:35 
Site Admin
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 07 Aug 2003 22:29
Príspevky: 6841
Bydlisko: Preßburg, Karldorf
Indy píše:


Ejha, ejha... keby raz niekto taku ponorku zrestauroval a spustil do vody... hned by som sa hlasil na plavbu :twisted: .

_________________
If flying were the language of men, soaring would be its poetry.


Hore
 Profil  
 
 Predmet príspevku:
PoslaťNapísal: 18 Jan 2007 11:43 
Generál let. 1. triedy
Obrázok užívateľa

Registrovaný: 08 Jan 2005 21:38
Príspevky: 10304
Bydlisko: Bratislava / Zilina
Myslim, ze s niecim podobnym by muselo suhlasit Nemecko. Ponorky sa nepotapaju len tak a ak jej niekto nie-nemecky pomohol a niekto na nej zahynul, bude mat statut vojnoveho hrobu.

_________________
"hm otazka casu kedy sa zacne vysetrovat invazia do Normandie. Obama sa uz za nu ospravedlnil." Jurij von Liptow
Warning: Considering my comments to be 100% serious can cause serious mental problems.
You have been warned.


Hore
 Profil  
 
Zobraziť príspevky z predchádzajúceho:  Zoradiť podľa  
Vytvoriť novú tému Odpovedať na tému  [ Príspevkov: 5 ] 

Všetky časy sú v GMT + 1 hodina


Kto je on-line

Užívatelia prezerajúci fórum: Žiadny registrovaný užívateľ nie je prítomný a 1 hosť


Nemôžete zakladať nové témy v tomto fóre
Nemôžete odpovedať na témy v tomto fóre
Nemôžete upravovať svoje príspevky v tomto fóre
Nemôžete mazať svoje príspevky v tomto fóre

Hľadať:
Skočiť na:  
cron
Poháňa phpBB® Forum Software © phpBB Group
Slovenský preklad: Senky & Kamahl.